Top

Izrael se mi podařilo přejet, dokonce i s velice nekompromisními prověrkami na hranicích navzdory, velice rychle. 

„Co jsi dělal před osmi lety v Íránu?“

„Lezl jsem na Damávand s Tomášem.“
„Kdo je Tomáš?“

„Kamarád z Česka.“

„Kolik mu je let? Máš kamarády Palestince? Máš kamarády v Turecku? Kolik máš peněz? Proč jedeš na kole? Na co vezeš tuhle dlouhou dřevěnou tyč?“

„To je násada od krumpáče!!!“

Takhle nějak vypadal útržek jednoho z výslechů na hranicích Izraele. 

Když dálkový cyklista přijede z Jordánska do Izraele, pocítí změnu především v tom, že je všem ukradený. Nikoho nezajímá, že jeho zemí projíždíte jeden Třešňák* za druhým na kole obtěžkaný batožinou. Málokdo se s vámi nedá sám od sebe do řeči. Lidé jsou neteční. Když už si mě nějaký občan Svaté země náhodou všimne, chová se jako kdyby to byl běžný jev, podobně jako kdyby tady potkal člověka s pejzy. Já si tohoto nezájmu o mou osobu po pár měsících v arabském světě, docela užívám.

Amid mě našel zmoklého na jeho benzinové pumpě nedaleko od města Afula a hned mi nabídl, že mě přes noc nechá ve zkušebně jeho kamarádů. S radostí jsem jeho nabídku přijal, vidina stavění stanu na rozbahněném poli mě nikterak nelákala. 

Je to atomový kryt! Pokud přes noc propukne jaderná válka, měl bych to přežít.

„Tahle kapela musí hrát teda hrozně špatnej bigbít,“ pomyslím si, když mě Amid ukazuje špeluňku deset metrů pod zemí. 

Je to atomový kryt! Pokud přes noc propukne jaderná válka, měl bych to přežít. I tak si raději zavírám dvojité dveře zevnitř. Člověk nikdy neví. 

Tel Aviv je moderní město s rozsáhlou sítí cyklostezek. Já však balím svého Apache do krabice, neboť Izrael opouštím a letím na nedaleký ostrov Kypr, kde na mě čekají čtyři dny odpočinku s mou drahou polovičkou. 

Kypr

Kypr je krásný ostrov na východě Středozemního moře a když sem přijede cestovatel v únoru, s mnoho dalšími turisty se o něj nedělí. Kypr je rozdělen na severní část ovládanou Turky a jižní část, kterou spravuje Kyperská republika. Ostrov se nachází na velmi strategickém místě, jeho historie je tudíž velice krvavá. Spory mezi Turky a Řeky o území přetrvávají dodnes. Strategické pozice na ostrově stále drží také Britové.

Na severní části ostrova lze pozorovat divoké osly, kteří si již zvykli na přítomnost zvláštních dvojnožců přijíždějících k nim po zpevněných cestičkách, a tak kolikrát zastoupí cestu automobilům a žebrají o pamlsky. Ve středozemí ostrova se nachází pohoří Troodos s nejvyšší horou Olympos. Ve výšce bezmála dvou tisíc metrů nad mořem funguje sjezdovka, kde zdejší nadšenci, při nepříliš častých sněhových nadílkách, lyžují. Sjedete-li však zpět k moři, můžete si utrhnout zralý pomeranč přímo ze stromu.

Z města Girne na severu ostrova jsem se přes noc trajektem dostal do Turecka. Má cesta vedla přes Ankaru, jelikož si mě pozval zdejší český velvyslanec a obchodní rada pro Českou republiku, abych jim udělal na rezidenci přednášku o svých cestách. Při té příležitosti se sezvali výrobci a obchodníci cyklistiky v Turecku a Apache Bicycles se tak mohl prezentovat na tureckém trhu.     

* 1 Třešňák = 20 km 

Comments:

  • Jimmy Roy

    September 13, 2018

    Te natum nihil propriae pro. Et mei modus sanctus mnesarchum. Affert nominavi atomorum mea ut, has agam iisque impedit ut, omittam.

    reply...
    • Myra Hunt

      September 13, 2018

      Lorem ipsum dolor sit amet, usu ut perfecto postulant deterruisset, libris causae volutpat at est, ius id modus laoreet urbanitas. Mel ei delenit dolores.

      reply...
  • Loretta Shelton

    September 13, 2018

    Ad causae vocibus nam, sit doming senserit pericula ut. Eum sanctus labores te.

    reply...

post a comment